SEO – tai optimizavimo paieškos varikliui procesas, kuriuo siekiama pagal norimą užklausą atsidurti aukštesnėse paieškos rezultatų pozicijose. Paprastai tariant, SEO padeda paieškos sistemoms suprasti bei pateikti tam tikrą turinį. SEO apima turinio marketingą, patikimumo bei ekspertiškumo kūrimą, lankytojo patirtį ir techninę interneto svetainės dalį.
SEO kas tai straipsnyje pamėginsime apžvelgti svarbiausius SEO aspektus ir juos aprašyti kuo paprasčiau ir suprantamiau. Norintys gilintis pabaigoje ras informacijos šaltinių nuorodas.
20-ies minučių pokalbis apie SEO
Šiame straipsnyje skaitykite apie:
- Google misija
- SEO procesas
- Fakoriai
- Webspam
- Paieškos algoritmo signalai
- Rezultatų formos
- SEO tendencijos
- Kam tinka SEO
- SEO atsiperkamumas
- Nuorodos
- Kas yra geras backlinkas
- Kaip gauti nuorodų turinio pagalba
- Kaip gauti nuorodų el. laiškų pagalba
- Naudingos nuorodos
- Google baudos
- SEO privalumai
- SEO trūkumai
- Išvada
Google paieškos variklio misija?
- Organizuoti pasaulio informaciją iš įvairių šaltinių ir padaryti šią universaliai pasiekiamą ir naudingą.
Svarbu paminėti, jog Google parduoda tik reklamas, bet ne patekimą į paieškos indeksą. Trumpai tariant, Google stengiasi suprasti ieškančiojo intenciją (pirkti, sužinoti, rasti) ir pateikti geriausiai užklausą atitinkančius rezultatus.
SEO procesas? Kaip veikia SEO?
- Ropojimas – Google voriukas, programinė įranga „web crawler“, užeina į visą jiems pasiekiamą turinį internete ir surenka informaciją, kurią pateikia indeksavimui. Ropojimas prasideda nuo sąrašo, kuris sudaromas iš ankstesnių ropojimų ir svetainės žemėlapių, kurios pateikia svetainių savininkai. Ropojimas vyksta per nuorodas. Programinė įranga rodo ypatingą dėmesį naujoms svetainėms, pakeitimams jau egzistuojančiose svetainėse ir nebeveikiančioms nuorodoms.
- Indeksavimas – indeksuoja duomenų bazėje. Indeksas perteikia svarbiausius signalus nuo raktinių žodžių iki svetainės „šviežumo”.
- Reitingavimas – paieškos algoritmai stebi daugybę faktorių: užklausos žodžiai, puslapio atitikimas (turinys), naudojimo patogumas (UX), šaltinių kokybė, ieškančiojo lokacija bei nustatymai. Svarba priskiriama kiekvienam faktoriui skiriasi priklausomai nuo užklausos prigimties. Pvz: naujumas – svarbesnis faktorius naujienoms nei žodžių reikšmės žodyne.
- Užklausa ir rezultato pateikimas – paieškos algoritmai ieškančiam žmogui pateikia aktualiausių atsakymų į užklausą sąrašą, kurį ištraukia iš indekso.
Pagrindiniai faktoriai lemiantys, kurie rezultatai bus parodyti
- Užklausos reikšmė, tikslas. Norint suprasti užklausos tikslą reikia suprasti žmonių kalbą. Būtent dėl šios priežasties Google kuria kalbos modelius. Modeliai įtraukia rašybos klaidų taisymą, sinonimų sistema padeda suprasti, jog daug skirtingų žodžių turi tą pačią reikšmę. Taip pat, sistema stengiasi suprasti kokia informacija yra ieškoma- specifinė, plati ar lokali. Skaitykite kaip atlikti raktinių žodžių analizę.
- Puslapio atitikimas ir aktualumas. Algoritmai analizuoja interneto svetainių puslapių turinį, kad galėtų įvertinti, kuris iš puslapių gali atsakyti į užklausą. Paprasčiausias signalas yra ar puslapis turi žmogaus ieškomą raktinį žodį, kuris sutampa su paieška. Jei raktinis žodis yra antraštėje arba tekste tikėtina, kad informacija atitinka paiešką. Algoritmas tikrina ir daug kitų signalų, stebi nuotraukų, video ar sąrašų buvimą (pvz.: Ieškant „šuo” išvardijamos šunų veislės). Algoritmas ieško kiekybiškai įvertinamų signalų.
- Turinio kokybė. Algoritmai taip pat ieško patikimiausių informacijos šaltinių. Ieško puslapių, kurie demonstruoja (E-A-T) ekspertiškumą, autoritetingumą ir patikimumą ieškomoje temoje. Ieško puslapių, kuriuose apsilanko daug vartotojų pagal panašias užklausas. Jeigu kita žinoma svetainė turi nuorodą į puslapį, tai geras ženklas rodantis, kad informacija yra patikima. Brukalo (webspam) algoritmai neleidžia prastos kokybės svetainėms kilti paieškos pozicijose dėl manipuliacinio elgesio, pavyzdžiui, nuorodų pirkimas ar nematomas tekstas.
- Puslapio naudojimo patogumas. Tikrinama ar puslapiais yra patogu naudotis. Identifikavus pastovias skausmingas vartotojams vietas algoritmai stengiasi skatinti patogesnius puslapius. Algoritmai tikrina ar visi vartotojai gali matyti rezultatus, ar svetainė gerai atsidaro skirtingose naršyklėse, skirtinguose prietaisuose, ar veikia pakankamai greitai vartotojams, turintiems lėtą internetą. Skaitykite kaip atlikti techninį SEO auditą.
- Kontekstas ir nustatymai. Algoritmai padeda pritaikyti rezultatus vartotojui pasitelkdami turimą informaciją apie ieškančiojo lokaciją, ankstesnes paieškas, paieškos nustatymus, pasirinktą kalbą ar saugų naršymą.
Webspam
Pažeidus taisykles Google gali pašalinti iš indekso arba pabloginti rezultatus. Taigi, reikia vengti:
- Automatiškai kuriamo turinio.
- Dalyvavimo „link schemes“ – nuorodų pirkimas ar pardavimas: „įdėk mano nuorodą, o aš tavo”. Reikėtų vengti- didelės apimties straipsnių arba svečių post’ų, su daug raktinių žodžių turinčiomis tekstinėmis nuorodomis, naudoti automatines nuorodų kūrimo į jūsų svetainę programas.
- Nenatūralios nuorodos – tekstinės reklamos perduodančios „PageRank“, per daug nuorodų straipsnio tekste, taip pat nuoroda prastos kokybės kataloge ar sąraše, raktinių žodžių ar nuorodų įterpimas valdikliuose ar plačiai paskleistos nuorodos footeriuose bei šablonuose, taipogi ir komentarai forumuose su optimizuotomis nuorodomis.
- Kurti puslapius su labai mažai arba be turinio.
- Cloaking – rodyti skirtingą turinį lankytojui ir paieškos varikliui.
- Sneaky redirects – lankytojo nukreipimas į kitą puslapį siekiant suklaidinti paieškos variklį, rodant kitą turinį.
- Teksto ar nuorodų slėpimas keičiant spalvą, mažinant dydį iki 0, rodant tekstą po paveikslėliu ar panašiai.
- Doorway pages – aukštai reitinguojamas puslapis, kuris nukreipia į kitus panašius puslapius.
- Scraped content – turinys paimtas iš populiarios svetainės, neturintis papildomos vertės.
- Dalyvavimo affiliate programos, nepridedant vertės.
- Puslapiai su neatitinkančiais paieškos raktiniais žodžiais, kuriuose pastebima nenatūralus tos pačios raktinių žodžių frazės vartojimas.
- Kenkėjiški puslapiai.
- Nesilaikymas structured data naudojimo taisyklių.
Paieškos algoritmų faktoriai arba signalai
- Domeno faktoriai – raktinis žodis domene, domeno istorija, šalies kodas (TLD), domeno amžius, kada Google pirmą kartą apsilankė ir kada atsirado pirmoji nuoroda į svetainę. Svarbu, kad domenas būtu gyvas bent kelis mėnesius, todėl verta bekuriant svetainę padaryti versiją „svetainė kuriama“.
- Puslapio faktoriai – „title tag“ HTML elementas su raktiniu žodžiu pradžioje apibūdinantis puslapio pavadinimą, atvaizduojamas paieškos rezultatų puslapyje (SERP) kaip paspaudžiamas elementas. Raktinių žodžių fazės panaudojimas: title tag, description tag, H1 tag. Kaip dažnai raktinis žodis panaudotas puslapyje – per mažai ir per daug negerai. Turinio ilgis. Turinys su nuorodomis. Atitinkančių temą raktinių žodžių naudojimas (LSI keywords), turinio išsamumas, puslapio krovimosi greitis, AMP panaudojimas, užklausos atitikimas, dublikuotas turinys ir Rel=Canonical teisingas panaudojimas. Paveikslėlių optimizavimas. Turinio naujumas, atnaujinimai ir pakeitimai, istoriniai atnaujinimai. Raktiniai žodžiai H2 ir H3 antraščių tag’uose. Išeinančių nuorodų kokybė. Turinio unikalumas, taisyklinga kalba. Mobile-friendly. Multimedia. Vidinės nuorodos į puslapį. Neveikiančios nuorodos.
- Svetainės faktoriai – turinio kokybė ir atnaujinimai, kontaktinė informacija, svetainės architektūra, sitemap buvimas, svetainės neveikimas dėl serverio problemų, serverio lokacija, SSL sertifikatas, privatumo politika, dublikuota meta informacija, „breadcrumb“ navigacija, optimizuota mobiliesiems įrenginiams, YouTube, vartotojų atsiliepimai populiariose svetainėse.
- Nuorodų faktoriai (backlink Factors) – nuorodos senose svetainėse, nukreipiančių domenų ir puslapių skaičius, nuorodos tekstas (anchor text), paveikslėlių „alt tag“, nuorodos iš .edu or .gov domenų. Domenų ir nukreipiančių puslapių autoritetas (PageRank), Schema.org naudojimas.
- Vartotojų įsitraukimas (user Interaction) – CTR, Bounce rate, tiesioginis srautas, grįžtantys lankytojai, puslapio komentarų skaičius, laikas svetainėje.
- Specialios algoritmo taisyklės (special google algorithm rules) – naujumas, įvairovė dviprasmiškiems raktažodžiams, vartotojo naršyklės istorija, Featured Snippets, Geo Targeting, Safe Search.
- Brand Signals – Brand‘o pavadinimas kaip nuorodos tekstas, prekės ženklo paieškų skaičius, prekės ženklo ir užklausos žodžių derinys, socialinių tinklų signalai.
- Brukalas svetainėje – Panda Penalty, nuorodos į blogus kaimynus, Sneaky redirects, Pop-ups, Doorway Pages, prastos kokybės turinys.
- Brukalas išorėje – nuhackint’a svetainė, nenatūralus nuorodų kiekio išaugimas, žemos kokybės katalogų nuorodos ir pan.
Apibendrinant šie Google reitingavimo faktoriai yra svarbiausi:
- Nukreipiantys domenai
- Organinis paspaudimų rodiklis (CTR)
- Domeno autoritetas
- Patogumas naudoti mobiliuosiuose įrenginiuose
- Laikas praleistas svetainėje/puslapyje
- Bendras backlink‘ų skaičius
- Turinio kokybė
- Puslapio SEO
Google paieškos rezultatai įvairiomis formomis
Knowledge Graph – greiti atsakymai dešinėje apie faktus, vietas bei žinomus žmones. Google „Knowledge Graph“ pateikia patobulintus paieškos rezultatus iš įvairių šaltinių dešinėje naršyklės pusėje kompiuteryje arba viršuje mobiliajame įrenginyje, tai vadinama „knowledge panels“.
Directions and traffic – rodomas žemėlapis ir adresas, o ne nuorodos.
Direct results – renginių laikai ir bilietai, oro prognozės, sporto rezultatai. Rezultatai gaunami bendradarbiaujant su verslu ir duomenų teikėjais.
Featured snippets – atsakymas į klausimą automatiškai cituojant ir nurodant šaltinį. Pavyzdžiui „Eifelio bokšo aukštis“.
Rich lists – rezultatų juosta viršuje. Pavyzdžiui „ką veikti Romoje“ arba „geriausi veiksmo filmai“.
Discover – personalizuota informacija Google app, Android home screens, ar Google’s mobile homepage.
SEO tendencijos 2021
Core web vitals – svetainės greitis ir techniniai parametrai.
Google Passage Ranking – Google reitinguoja ne visą puslapį, o jo dalį ir pateikią suformuluotą atsakymą. Organizuokite turinį sekcijomis. Kiekviena sekcija turi kalbėti apie specifinę potemę. Sekcijas suskirstykite H3 antraštėmis, didelės apimties turinys turės dar didesnį pranašumą.
Optimize for Featured Snippets – ~7% paieškų rezultatų turi „panašius fragmentus“. Norint patekti į fragmentą su norimu raktiniu žodžiu jau reikia būti TOP10 pozicijoje. Fragmentus dažniausiai sudaro 40-60 žodžių. Parašykite trumpą aprašymą puslapio viršuje.
The Rise of Visual Search – sparčiai auga paieška pagal vaizdą per „Google Lens“. Tradiciniai vaizdų optimizavimo būdai padeda atsirasti rezultatuose, taip pat ir turiniu turtingas puslapis su ~1600 žodžių.
Domain Authority 2.0 – nebe tik nuorodos nurodo domeno autoritetą, bet ir ekspertiškumas, autoritetingumas bei patikimumas (E-A-T). Turinį turi rašyti kompetentingi ekspertai. Tai yra ypač aktualu medicininiam turiniui. Turi būti aiški informacija kam priklauso svetainė, išoriniai šaltiniai patikimesni nei svetainė, stengkitės, jog jūsų kuriamą informaciją galėtų cituoti kiti šaltiniai.
Video Continues to Surge – video poreikis auga dideliu tempu. Kurkite video fragmentus, organizuokite turinį sekcijomis, taip padėsite Google suprasti jį. Video YouTube turi turėti su raktinius žodžius: pavadinimą, aprašymą ir tag‘us. Pateikite video titrus, auginkite savo YouTube kanalą, skelbkite YouTube video nuorodas kitose svetainėse.
Master Search Intent – kiekvienas raktinis žodis turi intenciją, tikslą: surasti, pirkti, palyginti. Kuo geriau jūsų turinys atitiks į paieškos tikslą, tuo bus aukštesni rezultatai. Pirmas žingsnis – suprasti tikslą. Re-optimizuokite seną turinį paieškos tikslui.
Combat Decreasing CTRs – organinis CTR krenta dėl naujų Google atsakymo formų. Naudokite raktinį žodį puslapio URL, tai veikia geriau nei „clickbait“ antraštės. Pavadinimuose naudokitės emocija, tačiau ne per daug. Rašykite originalius ir unikalius META aprašymus.
Tips’ai:
- Skelbkite “Research Content” – blogeriai ir žurnalistai myli duomenis.
- Kurkite vizualų turinį – kurti vizualus, kuriuos kitos svetainės galėtų lengvai panaudoti ir pridėti nuorodą į jus kaip šaltinį.
- Optimizuokite savo podcasto ar kitokį kuriamą turinį – surašykite titrus, padarykite iš jų blogo postą pridėkite įžangą, antraštes, ekrano vaizdus ir vizualus, vidines ir išorines nuorodas, komentarų sekciją.
- Skelbkite turinį aktualiose medijose
Kam tinka SEO?
SEO tinka tiek B2B, tiek B2C verslams – prekėms ir paslaugoms, kurių žmonės aktyviai ieško. Taip pat nišinėms ar itin specializuotoms prekėms bei paslaugoms. Tačiau netinka žinomumui, naujo produktų, įmonės ar prekės ženklo įvedimui į rinką.
Kaip įvertinti SEO atsiperkamumą
Google Ads paspaudimas kainuoja Lietuvoje apie 0,05-0,50 Eur. Skaičiuokime 0,2 Eur, 1000 lankytojų kainuos 200 Eur.
Facebook reklamos paspaudimas kainuoja apie 0,08-0,30 Eur. Skaičiuokime 0,2 Eur, 1000 lankytojų kainuos 200 Eur.
Norint visada būti Google pirmo puslapio viršuje su mokama reklama (Google ads) jums reikės 3000-7000€/mėn., o kartais ir daugiau (priklauso nuo produkto ar paslaugos). Tuo tarpu tokią sumą skiriant SEO po metų galima būti pirmoje pozicijoje ir SEO skirti kelis kartus mažesnę sumą tik palaikymui, tad trumpalaikėje perspektyvoje SEO neduoda rezultato, bet ilgalaikėje (kelerių metų), turi nepalyginamai geresnius rezultatus.
Organinis srautas svetainėje praleidžia daugiau laiko, peržiūri daugiau puslapių ir konvertuoja geriausiai.
Nuorodos
Kas yra nuorodų kūrimas? Tai vienos krypties hyperlinkų (backlinkų) nukreipiančių į svetainę su tikslu padidinti matomumą paieškos varikliui kūrimas. Dažniausiai naudojamos strategijos: turinio marketingas, naudingų įrankių kūrimas, informavimas el. paštu, neveikiančių nuorodų kūrimas ir viešieji ryšiai. Prieš Google, Yahoo ir Alta Vista buvo pagrindiniai žaidėjai ir reitinguodavo rezultatus pagal puslapio turinį. Google pradėjo žiūrėti kiek žmonių susisieja su tuo puslapiu. Po 20 metų nuorodos vis dar geriausias būdas nustatyti puslapio kokybę. Google dabar fokusuojasi ne tik į nuorodų kiekybę, bet ir kokybę
Kas yra geras backlinkas?
Nuorodos kokybės faktoriai:
- Puslapio autoritetas (Authority of the Page) – pats svarbiausias nuorodos kokybės faktorius. Dalis autoriteto (PageRank) perduodama su nuoroda.
- Svetainės autoritetas (Authority of the Site) – domeno autoritetas.
- Svetainės temos atitikimas.
- Nuorodos vieta svetainėje – tekste daugiau vertės nei footeryje.
- Įdėta svetainės savininko/redaktoriaus – įdėta dėl to, kad jūsų svetainė naudinga.
- Nuorodos tekstas (Link Anchor Text) – negalima naudoti jų daug su raktiniais žodžiais.
- Link Co-Occurrences – tekstas šalia nuorodos duoda informacijos apie ką nuoroda.
- Nuorodos komentaruose „guest post“ – nebeveiksminga, nebent komentaras yra tikras ir išsamus, atitinkančioje temą svetainėje.
- Nofollow vs. Dofollow – rel=”nofollow” tag‘as nurodo paieškos varikliui neskaičiuoti nuorodos kaip suteikiančios vertės.
Kaip gauti kokybiškų nuorodų turinio marketingu?
- Visual Assets – vaizdai, diagramos, infografika, lentelės ir kt. Žmonės nuolat dalijasi naudinga informacija ir nurodo šaltinį.
- List Posts – patarimai, technikos, priežastys, mitai ir pan. Veikia kaip nuorodų magnetas.
- Original Research and Data – nauji duomenys, tyrimai, rinkos studijos.
- In-Depth Ultimate Guides – išsamus šaltinis, viskas ką reikia žinoti apie pasirinktą temą.
Kaip gauti nuorodų el. laiškų pagalba?
“Likely Linkers” – suraskite svetaines, kurios tikėtinai norėtų susisieti su jumis. Įveskite jus dominančią raktinių žodžių frazę į Google paiešką ir panagrinėkite pirmąjį rezultatą. Jums prireiks Ahrefs arba SEMrush įrankio, kurio pagalba pamatysite to puslapio backlinkus. Šios svetainės ir bus “Likely Linkers”.
- Suraskite jų el. pašto adresus, jums gali padėti https://hunter.io/ arba https://www.voilanorbert.com/ įrankis.
- Nusiųskite personalizuotą kreipimąsi.
Resource Page nuorodos kūrimas
Resource page – puslapiai, kurie nukreipia į aktualų turinį pasirinkta tema. PVZ: Naudingų nuorodų sekcija svetainėje.
- Suraskite naudingų resursų puslapius ieškodami „raktinių žodžių frazė“ + „naudingos nuorodos“.
- Ar nuoroda rastuose puslapiuose būtų naudinga? Ar domenas ir puslapis autoritetingi? Ar mano nuoroda atsiras puslapio viršuje arba tekste?
- Suraskite “Best Fit” turinį savo svetainėje, kuris būtų naudingas pasirinktam nuorodų puslapiui.
- Nusiųskite personalizuotą kreipimąsi.
Google baudos
- Penguin – algoritmo bausmė taikoma brukalo nuorodų kūrimo technikoms (komentarai, svečių postai)- nėra galimybių pasitaisyti.
- Manual penalty – bauda rankiniu būdu, atsiunčiamas pranešimas per Google Search Console- galima pasitaisyti pašalinant nuorodas bei užpildant prašymą.
SEO privalumai
- Kuo aukštesnė paieškos rezultatų pozicija, tuo daugiau užklausų
- Pritraukia kokybišką lankytojų srautą, kuris domisi jūsų paslaugoms ar produktais
- Nereikia mokėti už reklamas kiekvieną mėnesį
SEO trūkumai
- Netinka naujo produkto pristatymui, poreikio sužadinimui arba sudominimui
- Turinį kurti brangu, taip pat reikia ekspertų
- Reikalauja techninių žinių ir laiko
- Rezultatų reikia laukti ilgai
- Google keičia žaidimo taisykles, taigi nėra garantijų
- Gali pakenkti
- Sudėtinga konkuruoti tarp populiarių raktinių žodžių
Išvada
Apibendrinant, kokybiško turinio, kuris turi galimybę organiškai sudominti bendruomenes internete, kūrimas yra geriausias būdas priversti kitus puslapius sukurti aukštos kokybės, aktualias nuorodas į jūsų puslapį. Aktualios bei kokybiškos medžiagos kūrimas nenueis veltui – jei jūsų kuriamas turinys yra reikšmingas yra didelė galimybė, jog kažkas jūsų darbus įvertins bei pasidalins su savo auditorija, dažnai pridedant nuorodas į jūsų puslapį.